ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 33 ساله )

باسلام. خانومم با خواستگار سابقش ارتباط تلفنی داره و هر چه بهش تذکر میدم دست بردار نیست خودش هم میدونه کارش اشتباهه...اولش انکار میکنه ولی بعد اعتراف میکنه.میگه وسواس فکری دارم وگرنه از زندگیم راضیم...به نظر شما چیکار کنم؟؟حتی پیش روانشناس هم رفتیم قول داد تکرار نشه ولی ادامه میده...


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر وقدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می‌دانیم.

اگرچه وقتی زنی ازدواج می کند باید تمام عشق زندگی اش در همسر و خانواده اش خلاصه شود و چشم بر اغیار ببندد، اما اگر زنی به همسرش خیانت کرده است، قبل از هر اقدامی باید این سؤال را از خود بپرسید که کجای زندگی کم گذاشته اید که همسرتان از شما رویگردان شده و متوجه دیگران شده است؟در بسیاری از موارد کم ‌کاری و عدم توجه به نیازهای عاطفی و جنسی همسر سبب آلودگی و پناهندگی همسر به روابط نامشروع و خیانت می شد؛ در این فرض مردی که همسرش مرتکب رابطه نامشروع گردیده و خیانت کرده است باید سهم اشتباه خویش را بپذیرد و با اهتمام بیشتر به ارضای نیازهای مختلف همسر از لغزش مجدد او در آینده پیشگیری به عمل آورد.اگر علل برخی از خیانت‌ها و کج رفتاری‌های همسران را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که یکی از علل انحراف زوجین از مسیر درست زندگی، عدم ارضای صحیح و به موقع نیازهای عاطفی، کلامی و جنسی در بستر خانواده است؛ وقتی همسران ارتباط عاطفی مطلوبی با هم ندارند و نسبت به هم روی خوش نشان نمی‌دهند و از یکدیگر دلگیر و ناراحتند و احترام و حرمت یکدیگر را نگه نمی‌دارند در این صورت آرامش از زندگی آنان، که هدف ازدواج است، رخت بر می‌بندد و از بین می‌رود؛ طبیعی است زوجین برای تسکین درد‌های آشکار و پنهان خود و رسیدن به آرامش نسبی، به خارج از چارچوب خانواده پناه می‌آورند و با افراد دیگری رابطه برقرار می‌کنند و نیاز‌هایشان را تا حدودی با ارتباط با آنان برطرف می‌کنند.به هر حال، همه چیز باید در بستری مناسب و فضای آرام بررسی شود و علل احتمالی مشکل به درستی شناسایی گردد تا بر اساس آن راهکارهایی برای حل مشکل ارائه گردد، اما از آنجا که ما به زوایای زندگی شما دسترسی نداریم، توصیه اکید می کنیم که از مشاوره های تخصصی بهره بجویید و با کمک گرفتن از مشاوران، روانشناسان، خانواده درمانگران و زوج درمانگران با تجربه راهی برای حل مشکل پیدا کنید. البته تا کنون مراجعه نموده‌ اید ولی مراجعi مجدد به روانشناس خانواده و ادامi جلسات مورد توصیه است. همچنین با خواستگار سابق همسرتان نیز صحبت کنید و از او بخواهید این ارتباط را قطع کند و الا ممکن است سر و کارش با مراجع قضایی باشد.

توصیه اکید ما این است که در این مراحل هرگز از برخورد تند و خشونت‌آمیز و نیز سرزنش و تحقیر همسرتان به شدت بپرهیزید؛ چرا که این گونه امور معمولاً بازدارندگی ایجاد می‌کند و به جای اصلاح سوءرفتار همسرتان سبب لجاجت بیشتر وی و نیز بروز سردی روابط و اختلافات عمیق در روابط شما می‌گردد.در مورد وسواس فکری که ایشان ادعا می‌کند نیز باید بررسی دقیقی انجام شود چون ممکن است همین وسواس‌ فکری ساده با تولید فکر خیانت در همسرتان او را وادار بر این کار نماید.

توصیه دیگر این است که از پلیس‌ بازی، تجسس، اِعمال خشونت و از هر گونه اقدامی که حاکی از بی‌تدبیری و بی‌ بصیرتی است نسبت به همسرتان به شدت بپرهیزید؛ چرا که این گونه کارها مطمئناً روابط شما را روز به روز رو به سردی می‌گرایاند و متقابلاً همسرتان را نیز نسبت به شما سرد می‌کند و باعث بروز اختلافات زناشویی شده و او را به خیانت‌های پی‌ در‌پی راغب‌تر و مشتاق‌تر می‌گرداند.به هر حال، برای پیشگیری از تکرار خیانت و سوءرفتار همسرتان باید از زندگی زناشویی خویش مراقبت کنید و مدام آن را تقویت کنید تا زندگی شما پایدار و موفق بماند. این را بدانید که هر گونه اهمال‌کاری و کم‌کاری در زندگی مشترک با همسرتان علاوه و بر این که احتمال خیانت‌های بعدی را افزایش می‌دهد، موجب خسارت‌های بعضاً جبران ناپذیری می‌شود که به این سادگی‌ها قابل اصلاح و ترمیم نیست؛ بنابراین لازم است از همین ابتدای کار به هوش باشید و در پی تقویت و ارتقای زندگی خویش باشید.
موفق و پیروز باشید.